Crowdsourcing jest to czerpanie wiedzy, pomysłów i inspiracji "z tłumu", a więc zwykłych ludzi. Określa przypisywanie tradycyjnych obowiązków pracowników grupie ludzi lub społeczności. Jest to siła tłumu i jest najnowszym trendem badania opinii- najtańszym i najbardziej wiarygodnym źródłem.
8 kroków crowdsourcingu:
1. Firma ma problem
2. Firma dzieli się problemem online
3. Internauci proszeni są o podanie rozwiązań
4. Internauci przedstawiają rozwiązanie
5. Internauci weryfikują i odrzucają rozwiązania
6. Firma nagradza internautów, których rozwiązania zostały wyróżnione
7. Firma wprowadza wybrane rozwiązania
8. Firma czerpie zyski
Przykłady firm stosujących crowdsourcing
Bank BZ WBK wykorzystał crowdsourcing angażując 4 bloggerów, którzy robili różnego rodzaju akcje na swoich blogach. Przeprowadzali badania wśród komentatorów na wszelakie tematy. Cała kampania to oczywiście część realizacji strategii promocji marki BZ WBK. Bank jest także fundatorem wartościowych nagród rzeczowych dla uczestników konkursów.
Firma Danone, producent marki jogurtów Fantasia w swoich działaniach promocyjnych na rynku polskim korzysta z crowdsourcingu. Mimo, że przykład zastosowania jest dość płytki, dobrze obrazuje mechanizmy wykorzystania klientów do współtworzenia produktu i pominięcia etapu testowania rynku nowym smakiem Fantasii i sprawdzania reakcji.
Firma Lays również zastosowała crowdsourcing w kampanii reklamowej z Pawłem Wilczakiem, zachęcając konsumentów do stworzenia nowych smaków chipsów. Za wzięcie udziału w akcji były 4 nagrody w wysokości 50.000zł.
To rozwiązanie, jako zbiór kompetencji, wiedzy i doświadczenia w danym obszarze wielu jednostek w internecie może przynieść wymierne korzyści pozostałym. Flagowym przykładem jest Wikipedia. Treści zamieszczone na stronie są tworzone i edytowane przez miliony użytkowników na całym świecie, a najważniejsze hasła są często aktualizowane przez osoby, które czują się za nie odpowiedzialne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz